De komende weken worden buitengewoon spannend voor het islamitisch onderwijs in Nederland. Bij de Raad van State ligt namelijk een spoedprocedure die het Amsterdams Cornelius Haga Lyceum tegen de Rijksoverheid heeft aangespannen. Als het Cornelius Haga Lyceum deze zaak op 15 november verliest, dan zal de financiering van deze enige Islamitische middelbare school voor 1 december worden stopgezet. De Rijksoverheid lijkt alles op alles te zetten om dit laatste bolwerk van voortgezet Islamitisch onderwijs te vernietigen. Wat bezielt de Rijksoverheid?
Deze laatste vraag dringt zich op, omdat er in het geval van het Cornelius Haga Lyceum geen beroep wordt gedaan op de redenen die gewoonlijk naar voren worden gebracht om een school te sluiten. Er zijn goede argumenten om een school op te heffen. Zo kan de kwaliteit van het onderwijs onder de maat zijn en er kunnen ook te weinig leerlingen zijn die zich voor een school hebben ingeschreven. Maar laat het Cornelius Haga Lyceum nu juist op deze cruciale punten ruime voldoendes scoren! Volgens het inspectierapport uit 2019 is de kwaliteit van het wiskunde- en taalonderwijs ronduit goed en als we kijken naar de inschrijvingen, dan blijkt het leerlingenaantal van het Cornelius Haga Lyceum ondanks alle negatieve berichtgeving zelfs verdubbeld te zijn! Maar wat zijn dan de redenen die in de media genoemd worden om deze school te sluiten?
De eerste reden die in maart van dit jaar door de Amsterdamse gemeente naar buiten werd gebracht om het Cornelius Haga Lyceum zo snel mogelijk op te heffen, is dat deze school een bolwerk zou zijn van salafistisch extremisme. Er zouden zelfs banden zijn tussen de schooldirectie en Tsjetsjeense terroristische organisaties. Voor deze extreme beschuldiging zijn echter geen bewijzen aangedragen. Het enige feit dat wel onomstotelijk vaststaat, is dat de directeur van deze school, Soner Atasoy, getrouwd is met een Tetsjeense vrouw met wie hij iedere zomer op vakantie gaat naar Tsjetsjenië. Maar dit maakt hem nog geen terrorist.
Een maand later blijkt het opeens niet meer over die vermeende link tussen het Cornelius Haga Lyceum en de Tsjetsjeense terroristen te gaan. De Rijksoverheid komt op 23 april met het bericht dat de bestuurders van het Cornelius Haga Lyceum zichzelf te veel honorarium hebben toebedeeld. De bestuursleden van deze school zouden zichzelf voor meer dan een fulltime baan laten betalen. Maar is dit echt het probleem? Een feit is wel dat de rector van deze school dag en nacht met deze school bezig is. Deze school is zijn leven en in die zin zou ik het zelfs begrijpelijk vinden als hij zichzelf een extraatje zou laten geven. Hoe dan ook, de financiering kan geen gegronde en aanwijsbare reden zijn om deze school te sluiten. Maar nu komen wij bij de belangrijkste reden die de Rijksoverheid naar voren brengt om deze school te sluiten.
Het derde argument is dat het Cornelius Haga Lyceum het burgerschapsonderwijs niet op orde zou hebben. Maar er is geen enkele school in Nederland die over het burgerschapsonderwijs een coherent verhaal kan vertellen! Dus als de Rijksoverheid op deze toer blijft doorgaan, dan wordt er duidelijk met twee maten gemeten. Want waarom wordt dit argument wel gebruikt om het Cornelius Haga Lyceum op te heffen en alle andere scholen niet? Deze vraag stellen is hem beantwoorden.
Wie langer over deze vraag nadenkt, moet wel gaan vermoeden dat hier sprake is van een hetze tegen het Islamitische onderwijs. Maar als dit vermoeden gegrond is, dan moet de Rijksoverheid keihard teruggefloten worden. Deze hetze staat namelijk niet op zichzelf. Het gaat hier om een zaak die alle moslims in Nederland raakt.
Artikel 23 maakte het mogelijk dat religieuze gemeenschappen in Nederland hun eigen scholen mochten oprichten, maar kennelijk geldt dit niet voor de miljoen moslims die al generaties lang in Nederland leven. Wij Nederlanders moeten ons schamen! Voordat wij het burgerschapsonderwijs optuigen om onze normen en waarden over te dragen aan de nieuwkomers in onze samenleving, moeten wij eerst voor onze eigen moslims kunnen verantwoorden waarom wij hier met twee maten blijven meten.
Zeer goed artikel, Martien!
Mij uit het hart gegrepen!
Ik las het eerder vandaag in De Volkskrant.
Heel goed dat dit nu eens openlijk wordt uitgesproken.
We moeten ons als autochtone Nederlanders inderdaad schamen dat we dit laten gebeuren.
Het gaat om de vrijheid van onderwijs en die is voor iedereen van belang.
Overigens is deze vrijheid allang en farce, gezien de steeds grotere en dwingender invloed van de overheid op het onderwijs.
Zogenaamd uit naam van de kwaliteitsbevordering.
Maar iedereen kan zien dat de kwaliteit van het onderwijs door d overheidsinvloed niet toe- maar afneemt.
Onderwijs is een zaak van ouders, leerlingen en docenten; die moeten voor kwaliteit zorgen en deze bewaken; voor de overheid is niet hooguit een marginale rol weggelegd,
Niet alleen het islamitische onderwijs, maar alle onderwijs lijdt onder deze ongepaste geldingsdrang van de overheid.
Dit moest mij even van het hart.
Ik ben blij dat je dit probleem zo duidelijk hebt aangekaart.
Mijn dank daarvoor.
Beste Ton,
Hartelijk dank voor je inhoudelijke reactie op mijn artikel. Ik wil heel ver met je meedenken. Het Nederlandse onderwijssysteem is problematisch. Vandaag las ik een mooi opiniestuk van Jan Warndorff die een lange tijd in Afrika heeft gewoond. Hij memoreerde Henrik Verwoerd die de architect was van het apartheidsregime in Zuid-Afrika. Jan laat zien hoe dat apartheidsdenken het DNA vormt van het Nederlandse onderwijssysteem. Wij hebben een enorm verlangen naar segregatie van onderwijsniveau’s, maar we zingen zo graag mee met vader Abraham die zong over het kleine café aan de haven waar we zo gemoedelijk egalitair samenleven. Niet dus! Nederland is hypocriet. Op de een of ander manier vinden Nederlanders dat moslims niet hun eigen scholen mogen hebben. Ik merk dat overal uit reacties in mijn omgeving. Dat beeld moet aangevallen worden en daarna moeten wij verder gaan. Ik pleit voor eerlijkheid en empathie.
Dat kwam in mij op toen ik jouw reactie las.